kontakt@blondblog.pl

Sen i jego korzyści dla zdrowia – dlaczego warto się wysypiać?

Jak się dobrze wysypiać?

Przyjmuje się, że przeciętny dorosły człowiek powinien przesypiać średnio 7-8 godzin na dobę. Czy jednak każda z nas przestrzega tej złotej zasady? Sen, który powinnyśmy przeznaczyć na zdrowy sen bardzo często traktujemy w kategoriach zapasu czasowego w awaryjnych sytuacjach, kiedy w pracy goni nas deadline lub nasze dziecko choruje. Bezsenne noce zdarzają się każdemu, jednak bardzo ważne jest zachowanie zdrowej równowagi. Zatem dlaczego nie warto odmawiać sobie snu?

Zdrowy sen reguluje działanie całego organizmu

Nocny odpoczynek to jedna z niewielu okazji, kiedy nasz organizm ma szansę się zregenerować. Nie bez powodu przesypiamy niemal 1/3 życia – zdrowy sen pozwala na utrzymać funkcje życiowe na optymalnym poziomie. Niedobór snu bardzo często bagatelizujemy, choć konsekwencje z niego wynikające potrafią skutecznie utrudniać nam codzienne funkcjonowanie. Przewlekłe uczucie zmęczenia to nie jedyny problem – dochodzą problemy z koncentracją, obniżenie odporności czy też bóle głowy, omdlenia i inne dolegliwości, których można uniknąć wysypiając się kiedy tylko mamy na to szansę.

Zdrowy sen a poziom stresu

Stres dla każdej z nas jest nieodłącznym elementem życia. Część z nas nauczyło się z nim radzić, część z nas wciąż szuka skutecznego sposobu na uporanie się z presją w pracy czy w domu. Dbanie o optymalną kondycję psychiczną jest równie ważne jak dbanie o kondycję fizyczną, dlatego też warto czerpać z dobrodziejstw, jakie daje nam zdrowy, niezakłócony sen. Podczas nocnego odpoczynku oczyszczamy umysł z niepotrzebnych i negatywnych myśli, czym przyczyniamy się do zredukowania poziomu stresu destrukcyjne wpływającego na jakość naszego życia.

Zdrowy sen: pamięć i koncentracja

Każda z nas zna to uczucie, kiedy sesja egzaminacyjna trwa w najlepsze, a ilość wiedzy do przyswojenia wcale nie maleje. Nieprzespane noce to zjawisko dość charakterystyczne dla przeciętnego studenta, jednak to właśnie zdrowy sen pomaga w efektywnej nauce. Ludzki mózg podczas snu przetwarza, utrwala i kataloguje informacje, dlatego dla zachowania lepszej wydajności umysłu warto przespać choćby godzinę dłużej, by zauważyć wyraźne efekty wypoczęcia.

Zdrowy sen a odchudzanie

Wiele z nas próbowało w swoim życiu wiele kuracji odchudzających, które pomimo trzymania zdrowej diety i aktywności fizycznej nie przynosiły zadowalających efektów. Niewykluczone, że winowajcą wagi stojącej w miejscu był niedobór snu. Zaburzenia hormonalne spowodowane nieregularnym cyklem snu bardzo często przejawiają się wzmożonym apetytem, co automatycznie przekłada się na przyrost masy ciała. Warto zatem wysypiać się każdej nocy, by zwiększyć swoje szanse na wymarzoną, odchudzoną sylwetkę.

Brak snu a kofeina

Osoby, które śpią mniej niż 5-6 godzin w ciągu doby odczuwają nadmierne zmęczenie i ospałość, przez co trudno utrzymać prawidłowy poziom koncentracji, a wydajność organizmu spada do minimum. Jedynej szansy na pobudzenie upatrujemy w napojach zawierających sporą dawkę kofeiny. Kawa czy napoje energetyzujące to jednak tylko środki doraźne, które na dłuższą nie pomagają, a szkodzą naszemu zdrowiu. Kawa przyczynia się do zatruwania organizmu, problemów z bezsennością czy układem krążenia. Tzw. „energetyki” mają jeszcze bardziej destrukcyjne działanie – zawierają ogromne ilości sztucznych substancji słodzących, a także inne szkodliwe związki zwiększające ryzyko chorób serca.

Dodaj komentarz